Sminktips

Hey! Hiihi nu ska ni få nästa lilla tips. Denna gången handlar det om ögonbryn.
För några år sen hade ja rätt svårt me hur ja skulle fixa mina ögonbryn, så jag kapade av nästan hälften och gjorde dom jättetunna. Hmm INTE FINT!!!:(
Såå ja ska ge er lite tips på hur ögonbrynen ska se ut, för ja vill inte se millimetertjocka helt sjukt fula ögonbryn, som ja hade förr.
Såå här kommer det!
1. Första saken man bör tänka på är vart ögonbrynen ska börja och sluta. Det bästa är om du har något rakt, typ en penna eller vad som helst, till hands. Lägg pennan vid din näsborre, låt den fortsätta upp så den ligger vid ögats inre vrå. Där pennan slutar vid ditt ögonbryn, där ska ditt ögonbryn börja.
För att veta var de ska sluta tar du samma penna, lägger den vid näsborren, och ögats yttre vrå. Då ser du var ögonbrynet bör sluta. Detta är en mall som funkar för de flesta personer, så försök!  (Det var svårt att rita ut exakt på bilden, men om ni försöker med en penna kommer det vara mycket lättare. Och de behöver inte vara perfekt. Mina ögonbryn slutar lite för tidigt enligt bilden, men de ser ganska normalt ut i verkligheten)

2. Nästa steg är formen. Ska dom vara tjocka eller smala, vart ska dom vara tjockast? osv. Här bestämmer du mycket själv, men mitt tips är att försöka hålla dom hyffsat tjocka, för de är mycket snyggare än dom extremt tunna. Jag brukar göra så att längst fram på mina ögonbryn noppar ja inget (de får vara normal tjocklek där) sedan så tar ja bara å noppar så de blir mindre och mindre ända fram till slutet. För dig som är osäker finns det ögonbrynsformar att köpa på sminkaffärer. Dessa är som papper med ett hål i, som är format som ett ögonbryn. Man tar då pappret, lägger de på ögonbrynet så de ser bra ut, fyller i ögonbrynen kraftigt, tar bort formen och noppar de hår som inte är ifyllda. 

3. Okej nästa grej är då färgen på dom. Oftast är det snyggast att ha sin normala hårfärg på ögonbrynen. Men i vissa fall vill man förstärka dom, eller kanske ha en annan färg. Ja har aldrig färgat mina utan dom är normalt färgade. Men ja fyller i dom med en ögonbrynsskugga. Finns att köpa i sminkaffärer. Du kan även använda en vanlig ögonskugga som liknar fägen på dina ögonbryn. Finns även ögonbrynspennor. Mina tips för olika hårfärger: Blond: Du vill att dina ögonbryn ska vara lite mer markerade, för annars smälter de in i hudfärgen. satsa på en ljust brun färg och fyll i dom. Du behöver inte färga dom om du inte vill. Brunett: Du har oftast samma färg på brynen som på håret, satsa på samma färg om du vill fylla i dom, kanske en ljusare nyans, men ja skulle nog inte ta mörkare än den normala färgen. Rödhårig: Om du har mörkare rött hår, satsa på en rödbrun skugga. Lite ljusare, nästan mot orange, gör som på blond, ljus brun. Svarthårig:  Enligt mig borde du inte använda något annat än svart färg om du vill fylla i. Om du tar brunt kommer de bara se onaturligt ut.

Det är typ allt jag kan säga om ögonbryn. Hittar du ingen bra form för dina, titta på andras ögonbryn, kolla på dom du gillar och försök efterlikna. Tänk på att de e bättre att plocka för lite än för mycket!
Ha d bra.

Kommentarer
Postat av: maddeh

vilken mysig blogg :)

tack för tipsen, har mycket bekymmer med mina ögonbryn ;/

2009-01-31 @ 22:01:18
URL: http://maddiish.blogg.se/
Postat av: emms

Hej :)

Kolla in vår tävling "Kungen spelar pingis mot ett får"!

Fina priser och roligt tema :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0