Sminktips - concealer / foundation

Heey! Okej ja vet att när ja började sminka mig (okej ja va väldigt tidig) så använde ja inte alls något täckande på min hy. Ja började me lätta ögonskuggor, vidare till läppglans, sen mascara, eyeliner osv. Ja byggde upp de hela under en lång tid. De absolut senaste ja la till i min "makeup rutin" var foundation och concealer. Just för att ja hade helt fläckfri otroligt fin hy när ja va mindre, men sen kommer man till högstadiet (där ja fick finnar iaf) å får MASSOR av finnar. Å ja visste inte riktigt va ja skulle täcka dom med. Täckstift... Hmm jo. de kan funka, men från de ja har testat så går de bort snabbt och ja hittade aldrig nån i min egen färg. Hmm... Då kom min första foundation. Köpte min första kanske när ja gick i sexan, men ja använde den knappt. Sen i sjuan började de bli mer nödvändigt. Började använda lite då och då. Sedan va de så mkt finnar så ja blev tvungen att ha de varje dag. Och nej man får inte finnar av själva foundationen, om de inte e en väldigt gammal som förstör ens hy:P Men iaf. Ja testade lite olika, och visst de var helt ok, men de täckte inte riktigt mina finnar som ja ville. Det var då concealern kom in, har inte testat många sådanna, utan ja fastnade direkt hos min från MUS.
Ja ska säga såhär: För dig som har fin hy, inte mycket finnar eller acne, tur för dig! Du kan strunta i foundation totalt!
Däremot har dom flesta nån dag ringar under ögonen eller är lite blå under ögonen, då kan en concealer va bra att ha. Du behöver inte använda concealer ihop med foundation, går bra med bara de, och lite puder på så de inte försvinner på en kvart.
Ja ska nu lägga upp lite bilder här så ni får se skillnad med/utan foundation och concealer. Och dehär är faktiskt ganska privat för mig för ja går aldrig ut utan smink, å här får ni nu se mig helt bar.

(Ingen av bilderna är redigerade)




Med smink. Hmmm ser du nån finne? leetaaa... Som tur är så har ja värsta finnen.. ska visa er sen.. Och dehär fotot bevisar rätt rejält va en bra concealer gör. Ingen finne:D
























Sen kom finnen upp från ingenstans:O:O:O Röd e den me...:( Tur att smink finns <3













Och me denna bild tänkte ja demonstrera va de kan göra under ögonen. Okej ja har rätt rejäla veck under mina ögon, men de e inte mkt man kan göra åt utan operation:P Men ja e iaf inte blå. Eller?....




























:O JOO de e ja!! Kolla! Suddig bild men visst är de blått^^,
Så där ser ni. Hoppas ni tyckte de va kul att se sexiga mig utan smink:)
Tur för er att ni inte fick se hela fejset...:)



Sååå mina sista tips nu om ni orkar läsa dom^^
Alla har olika önskemål och behov när de gäller hyn. Ja skriver här lite snabbt va du bör satsa på.

Du vill ha väldigt lätt täckning, utan att de ser ut som smink: Kör på en mineralfoundation. ID är den absolut största inom det området. Har inte testat den själv men ja kan tänka mig att den är mkt bra:)
Du vill ha medium täckning: Satsa på en mousse, dom är lätta, täcker hyffsat och väldigt lätta att applicera!!
Du vill ha lite starkare täckning: Satsa på en flytande foundation. Om du har torr till normal hy så ta en med olja eller återfuktande ämnen i. Har du mer ojlig/blank hy satsa på en helt utan olja!
För att få din foundation att sitta (gäller allt förutom mineral som är puder i sig) ta på ett lager kompakt puder ovanpå. Då håller de garanterat hela dagen!

Fråga om ja glömt något eller om ni undrar nått:D Ha de så bra å reta mig inte för mkt för att ja nu visat mig utan smink...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0