Dags att tänka om

Hej på er.
Som vissa av er kanske redan vet så var min gårdag inte den roligaste...
När jag hoppade av gymnasiet fick jag känslan av att de skulle vara enkelt att hitta en ny väg efteråt. Men tydligen inte. Min dåvarande studievägledare kanske inte informerade ordentligt, eller så var de väll jag som inte lyssnade. Hon menade iallafall på att jag skulle kunna sätta mig på komvux precis när jag kände för det.
Men så är inte fallet...
Jag kontaktade en studievägledare på den såkallade Gymnasieslussen, och hon förklarade vänligt att hon skulle hjälpa mig med planering och allt annat inför komvux. Jag blev glad och fick äntligen lite förhoppningar!
Men igår så ringde hon och sa att med tanke på att jag inte bor i stockholms kommun så kan hon inte hjälpa mig, jag måste vänta tills jag fyllt 20 innan jag får gå komvux. Utan att ge mig andra råd så la hon på luren. Jag började såklart vrålböla då ja trodde att ja skulle få vänta tills ja var 20 innan ja fick göra klart studierna, vilket skulle döda mig då ja har märkt hur svårt de är att få jobb, utan gymnasieutbildning...
Men ja satte mig vid datan å kollade vidare och får reda på att jag tydligen ska gå på folkhögskola istället för komvux...
Då satte jag mig å letade efter något som ligger nära och hittade södertörns folkhögskola på nätet, som ska ligga i Handen. Perfekt tänkte jag, förutom att de inte står någonting om deras utbildning i Haninge på deras sida, utan bara om deras teckenspråksutbildning eller allmän kurs i Häggvik... Ja vill ju gå allmän kurs i Handen! Usch va jag hatar dåligt uppbyggda sidor...
Inte nog med de, jag fick även en större inblick i intagningssystemet till högkolan, vilket bara gjorde mig ännu ledsnare. Jag har ju bestämt att jag förmodligen vill utbilda mig till företagsekonom, då de är lite mer realistiskt än makeup artist... Men de kommer inte bli så lätt, för 2010 ändrade dom intagninssystemet till högskola och universitet, och jag insåg precis då att min gamla studievägledare inte alls informerat mig om detta.
Grupperna ser ut såhär:
1. Gymnasieutbildning
2. Gymnasieutbildning med kompletteringar  (här menade min studievägledare att jag skulle hamna)
3. Utländsk gymnasieutbildning
4. Avslutad gymnasieutbildning på folkhögskola/komvux (här hamnar jag...)
Så jag blev extremt glad över att få veta att jag förmodligen kommer ha ett helvete framför mig ända tills jag kommer in på högskolan... Och dessutom kommer ja garanterat inte komma in i stockholm vilket kommer betyda att jag måste lämna alltihopa i flera år...
Kul:/

Nåväl, de kan väll bara gå uppåt från och med nu.... Fast så har ja redan sakt flera månader och de verkar bara bli sämre... Men ja får väll försöka hoppas ändå.

Förlåt om det var ett sorgligt inlägg, blev bara tvungen att skriva av mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0